Action learning: entenda o que é e quais são as vantagens de utilizá-lo

action learning
7 minutos para ler

As empresas que desejam alcançar o sucesso devem planejar suas ações considerando a realidade dos problemas. Eles existem e, em muitos casos, devem ser tratados e resolvidos com a participação e o entendimento de um grupo de profissionais disposto a aprender enquanto busca soluções.

Essa é a proposta do action learning, ou seja, à medida que se analisa os problemas, desenvolve-se conceitos e habilidades sobre a organização e sobre si mesmos, considerando o aprendizado na prática, para melhorar suas performances.

O objetivo deste post é explorar o conceito de action learning, seu funcionamento prático, as regras, vantagens e situações aplicáveis da metodologia. Continue a leitura e saiba como aplicar o action learning na sua empresa!

O que é e como funciona o action learning?

Criado para pequenos grupos — uma variação de quatro a oito pessoas — o action learning, que significa “o aprendizado de ação”, tem como principal objetivo a solução de problemas reais, enquanto desenvolve líderes e equipes, em uma cultura de aprendizagem que reflete nos resultados do negócio.

O desenvolvimento humano e das competências de um profissional tem profunda relação com os objetivos da empresa e a forma como ela deseja estabelecer sua cultura organizacional – afinal, esse ambiente só existe porque as pessoas estão dentro dele.

A urgência da resolução de um ou mais problemas é o gatilho para acelerar o processo de aprendizagem, pois é necessário que os profissionais envolvidos encontrem soluções imediatas e elaborem um plano de ação, antes que se torne algo mais grave.

As reuniões acontecem para discussão dos processos e procedimentos que envolvem o problema a ser solucionado. Com isso, a tendência é que, cada vez mais envolvidas, as pessoas entendam melhor sobre a empresa e também sobre a forma de atuação umas das outras, aprimorando seus conhecimentos.

Nesse processo, é possível perceber o quanto as mudanças são necessárias e significativas para adequar o perfil profissional às demandas da empresa e transformar a organização em um espaço onde o debate é bem-vindo, agrupando as diferentes habilidades para resultados inovadores.

Quais são as regras da metodologia action learning?

Como uma metodologia simples e versátil, existem apenas duas regras:

  • as afirmações só podem ser feitas em resposta a uma pergunta, e todas as pessoas podem perguntar para todas as pessoas a qualquer momento;
  • o coach de action learning pode intervir a qualquer momento, se houver uma oportunidade de aprendizagem.

Com um objetivo bem transparente de resolver o problema e desenvolver pessoas, equipes e a organização, será fácil perceber o quanto tudo se relaciona com a aprendizagem. Ou seja, no action learning, a ação e a aprendizagem têm o mesmo peso.

Enquanto a aprendizagem se relaciona com o desenvolvimento, a ação canaliza para a solução do problema. A metodologia gira em torno desses dois objetivos e trabalha em cima de perguntas, que serão aprimoradas à medida que são elaboradas.

Os encontros não são como as reuniões comuns, e, sim, para transformar o momento em questionamentos direcionados, em que o trabalho de coaching tem o papel de ajudar as pessoas a melhorar cada vez mais a qualidade das perguntas.

No grupo de trabalho, as perguntas devem fluir, sendo atribuídas a uma ou mais pessoas, formulando respostas dentro de uma reflexão sobre o problema e sobre a própria capacidade de encontrar a solução mais viável.

O engajamento é um dos pontos favoráveis da metodologia, pois a ideia é mobilizar os envolvidos a querer ajudar na solução do problema, independentemente a quem ele esteja atribuído — um trabalho coletivo em prol do bem comum.

Depois de todas as perguntas elaboradas e respostas formuladas, será o momento de compilar as ideias e elaborar pelo menos uma ação a ser realizada a partir da reunião, visando a solucionar o problema.

São momentos em que, mesmo que a solução não seja completa para sanar de vez o problema, abrem a oportunidade para cada um assumir uma competência a trabalhar, o que estimula o desenvolvimento da liderança nos perfis das pessoas envolvidas.

O importante é que, a cada reunião, aquele grupo tenha mais e mais chances de desenvolver competências e habilidades. O problema é real, logo a experiência real faz com que seja sentido de forma verdadeira, em que a solução não pode ser hipotética nem adiável.

No action learning, qualquer pessoa pode ser convidada a participar, de acordo com o problema em questão. Se envolve um fornecedor, talvez ele seja o melhor personagem a contribuir com respostas práticas e objetivas.

Talvez o problema não seja visível o suficiente para quem atua nele diariamente e seja interessante convocar alguém neutro, que não entenda bem sobre a empresa e seus processos. A visão neutra, de alguém de fora, pode ajudar a encontrar melhores respostas para as perguntas elaboradas.

Outro fator importante da metodologia é que ela é desenvolvida para um problema complexo, que envolve questões, como crenças, comportamentos e atitudes, e que tenha múltiplas possibilidades de solução. 

Quais são as vantagens do action learning?

A produtividade está em reunir diversas pessoas para levantar perguntas e respostas acerca de um problema. Diante dele, as linhas de pensamento diferentes e divergentes são a melhor forma de encontrar soluções mais eficientes.

O trabalho integrado dá maior sentido de equipe e colaboração aos profissionais, que aprendem a trabalhar juntos e se conhecerem mutuamente. O momento de fala é subdividido, permitindo que todos se expressem, sem atropelar o modo de ser e pensar uns dos outros.

O resultado é de reflexão sobre o desempenho enquanto grupo, onde todos aprendem respeitar as diferenças e agregar as competências individuais para melhorar enquanto equipe, gerando benefícios para a empresa e todos que atuam dentro dela.

Em quais casos o action learning pode ser aplicado?

Diversos objetivos podem ser explorados com a aplicação do action learning. Como uma metodologia simples, os resultados logo são percebidos como oportunidades de melhoria em diversos aspectos que envolvem os profissionais e a empresa.

Engajamento

A participação efetiva gera engajamento e, com ele, a contribuição de pessoas fundamentais para o andamento e a melhoria da empresa. A formação é importante para impulsionar o comprometimento em encontrar soluções para o problema.

Desenvolvimento de equipe

Uma equipe bem alinhada tem maior facilidade para identificar o problema e encontrar soluções coerentes. Todos os participantes têm a oportunidade de falar em uma reunião action learning, e esse é um fator positivo, pois se desenvolvem juntos dentro dos mesmos critérios de avaliação e análise.

Integração entre departamentos

O grupo é pequeno e pode ser composto por profissionais de diversas áreas. Esse é um ponto positivo de conexão entre os departamentos, que contribui para a melhor fluidez dos processos da empresa.

Progresso de liderança

Além do objetivo de resolver o problema, o action learning pretende desenvolver o perfil de liderança dos participantes. Sendo assim, aqueles que exercem uma função de comando aprendem a lidar melhor com as questões que envolvem a tomada de decisão e o direcionamento dos liderados.

Considerando as regras e os casos de aplicação do processo de action learning, o que mais se espera do grupo é desenvolver a capacidade de escuta e fala, transmitindo boas ideias e percepções nas perguntas e respostas aplicáveis à solução de um problema — uma jornada de reflexão, produtividade em uma minicultura de aprendizagem.

Se você gostou deste post, que tal seguir a nossa empresa nas nossas redes sociais? Estamos no LinkedIn, Facebook e Instagram!

Você também pode gostar

55 comentários em “Action learning: entenda o que é e quais são as vantagens de utilizá-lo

  1. Howdy! Do you know if they make any plugins to assist with Search
    Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m
    not seeing very good results. If you know of any please share.
    Appreciate it!

  2. My programmer is trying to convince me to move to .net from PHP.
    I have always disliked the idea because of the costs.
    But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on various websites for about a year and am concerned about switching to another
    platform. I have heard excellent things about blogengine.net.
    Is there a way I can import all my wordpress posts into it?
    Any help would be really appreciated!

    My website; download game calibet (https://918kiss-m.com/calibet/)

  3. Hello this is somewhat of off topic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG
    editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting
    a blog soon but have no coding expertise so I wanted to get guidance from
    someone with experience. Any help would be enormously appreciated!

    Feel free to visit my web page :: ace333 11

  4. Hi there, I do think your site might be having web browser compatibility problems.

    When I take a look at your site in Safari, it looks fine however, if opening in I.E., it has some
    overlapping issues. I merely wanted to give you a quick heads up!
    Besides that, wonderful website!

    Feel free to surf to my site … aaa1188 ios download
    [918kiss-m.com]

  5. First of all I want to say excellent blog!
    I had a quick question that I’d like to ask if you don’t mind.
    I was interested to know how you center yourself and clear your thoughts prior to writing.
    I’ve had a difficult time clearing my thoughts in getting
    my thoughts out there. I do take pleasure in writing however it just seems like the first
    10 to 15 minutes are generally lost simply just
    trying to figure out how to begin. Any ideas or hints?
    Thank you!

    my homepage … scr888 kiss918

  6. It’s a pity you don’t have a donate button! I’d definitely
    donate to this brilliant blog! I suppose for now
    i’ll settle for book-marking and adding your
    RSS feed to my Google account. I look forward to brand new updates and will talk about this site with my Facebook
    group. Chat soon!

    Here is my webpage: playboy2 vip

  7. Does your website have a contact page? I’m having trouble
    locating it but, I’d like to send you an e-mail. I’ve got some ideas for your blog you might be interested
    in hearing. Either way, great website and I look forward to seeing it grow over time.

    Here is my webpage game wm casino download, Maddison,

  8. I am not sure where you are getting your information, but good topic.
    I needs to spend some time learning more or understanding
    more. Thanks for fantastic info I was looking for this information for my
    mission.

    my web page … pussy88 slot

  9. Hello there! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are you using for this website?
    I’m getting tired of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at options for another
    platform. I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.

    Look at my web-site :: gem 3win8

  10. I loved as much as you will receive carried out right here.
    The sketch is tasteful, your authored subject
    matter stylish. nonetheless, you command get bought an shakiness over that you wish be delivering the following.
    unwell unquestionably come more formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you shield this hike.

  11. You can definitely see your skills within the article
    you write. The sector hopes for even more passionate writers like you
    who are not afraid to say how they believe.
    All the time go after your heart.

  12. Excellent items from you, man. I have take into account your stuff prior to and you’re simply too excellent.

    I really like what you’ve received here, certainly like what you are saying
    and the way wherein you are saying it. You’re making it enjoyable
    and you continue to take care of to keep it sensible.
    I cant wait to learn far more from you. This is actually a great site.

  13. I’ve been browsing on-line greater than 3 hours as of late, but I by no means found any interesting article like yours.
    It is beautiful price sufficient for me. Personally,
    if all site owners and bloggers made just right content material as you probably did, the web will probably be much more helpful than ever before.

  14. Hey outstanding blog! Does running a blog such as
    this take a lot of work? I have virtually no understanding of
    computer programming however I was hoping to start my own blog in the near future.

    Anyway, if you have any ideas or techniques for new blog owners please share.

    I understand this is off topic but I just had
    to ask. Thanks a lot!

  15. First off I would like to say terrific blog! I had a quick question that I’d like to ask if you do not mind.

    I was curious to know how you center yourself and clear your mind prior
    to writing. I have had a tough time clearing my mind in getting my
    thoughts out. I do enjoy writing however it just seems like the first 10 to 15 minutes are lost just
    trying to figure out how to begin. Any ideas or hints?
    Kudos!

  16. Wonderful goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to
    and you are just too wonderful. I actually like what you’ve acquired here,
    certainly like what you’re stating and the way in which you say it.

    You make it enjoyable and you still care for to keep it wise.
    I cant wait to read far more from you. This is actually a wonderful web site.

  17. Hi there, just became aware of your blog
    through Google, and found that it is truly informative. I’m going to watch out for
    brussels. I will appreciate if you continue
    this in future. A lot of people will be benefited from your writing.

    Cheers!

  18. It is perfect time to make some plans for the future and it’s time to be happy.
    I’ve read this post and if I could I want to suggest you few interesting things or tips.

    Perhaps you could write next articles referring to this article.
    I wish to read more things about it!

  19. Thanks for a marvelous posting! I actually enjoyed
    reading it, you might be a great author.I will be sure to bookmark your blog and will come back very soon. I want to encourage one to continue
    your great writing, have a nice day!

  20. I don’t know whether it’s just me or if everyone else encountering problems with
    your site. It appears as though some of the written text within your posts are running
    off the screen. Can somebody else please comment and
    let me know if this is happening to them as well? This could be a problem
    with my internet browser because I’ve had this happen previously.

    Thanks

    My web-site; voipxhub.com

  21. Nice blog here! Also your site loads up very fast!
    What host are you using? Can I get your affiliate link to your host?
    I wish my website loaded up as quickly as yours lol 0mniartist asmr

  22. Hi there! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?
    I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good success.
    If you know of any please share. Appreciate it! asmr 0mniartist

  23. hey there and thank you for your info – I’ve definitely picked
    up something new from right here. I did however expertise a few technical points using this website,
    as I experienced to reload the site lots of times previous to I could get it to load properly.
    I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I’m complaining, but slow loading instances times
    will sometimes affect your placement in google and can damage
    your high-quality score if advertising and marketing with Adwords.
    Anyway I’m adding this RSS to my e-mail and can look out for much more
    of your respective fascinating content. Make sure you update this again very soon.

Deixe um comentário